Päijät-Hämeen Autismi ja Asperger Ry (Autas ry)

Autismi on monimuotoinen ja yksilöllinen kokonaisuus, johon sisältyy eriasteisia toimintarajoitteita. Autismikirjolla olevia ihmisiä on noin 1-2 % maailman väestöstä. Päijät-Hämeessä heitä siis asuu laskennallisesti yli 2000.

Me Autas ry:ssä ajattelemme, että autismiyhteisöön kuuluvat kirjolla olevien lisäksi kaikki autismin kanssa jollain tavalla toimivat henkilöt esim. vanhemmat, puolisot, sisarukset, opettajat sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Meitä on siis mittava joukko!

Yhdistyksen toiminta

Päijät-Hämeen Autismi ja Asperger Ry (Autas ry) on perustettu vuonna 2000. Yhdistykseksi rekisteröitymisen taustalla oli Kehitysvammaisten tuki ry:n järjestämä säännölliseksi muodostunut toiminta, jossa oli mukana toistakymmentä autismin parissa toimivaa henkilöä.

Aluksi toiminta oli autismidiagnoosin saaneiden lasten vanhempien vertaistukitoimintaa ja autismiin liittyvän tiedon jakamista. Ajan kuluessa käsitys autismista on muuttunut paljon. Toimintamme monipuolistuu, kun mukaan tulee aktiivisia nuoria ja aikuisia autismikirjon henkilöitä. Mielellämme otamme vastaan toiveita ja ideoita toiminnan kehittämiseksi. Ota rohkeasti yhteyttä! Tästä Yhteystiedot-sivulle.

Mukaan toimintaan tai tukijaksi

Yhdistys on koko Päijät-Hämeen autismiyhteisöä varten. Toimintaan mukaan, sitä järjestämään ja jäseneksi voi tulla kuka tahansa henkilö tai yhteisö, joka tuntee asian omakseen. Jäsenet saavat ajantasaisesti toimintatiedotteita ja jäsenetuja esim. osallistumismaksuista.

Autas kuuluu valtakunnallisen Autismiliittoon. Halutessaan jäsenemme saa liiton julkaiseman valtakunnallisen Autismi-lehden sekä vaihtuvia liiton jäsenetuja.

Voit tukea yhdistyksen toimintaa ryhtymällä kannatusjäseneksi tai tekemällä lahjoituksen. Yhdistys on yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon. Toiminnan rahoitus kertyy jäsenmaksuista, osallistumismaksuista sekä avustuksista. Vuosittain haetaan toiminta-avustuksia mm. STEAlta (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) ja erilaisilta säätiöiltä. Yhdistys voi myös kerätä varoja erilaisilla hyväntekeväisyyskampanjoilla. Avustus- ja lahjoitusasioissa ota yhteyttä puheenjohtajaan.

Tarkemmat tiedot meidän ajankohtaisesta toiminnasta löydät facebookista tai pyydä uusin tiedote sähköpostiisi Yhteydenottopyyntö.

Lähteet:

Teksti / Päijät-Hämeen Autismi ja Asperger Ry (Autas ry)

Autismiliitto/ Autismikirjon esiintyvyys

Päijät-Häme 2020 PDF